پرسش و پاسخ به شبهات دینی، حضرت آدم علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
#پاسخ_به_شبهات
آیا حضرت آدم(ع) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
در پاسخ به پرسش مطرح شده باید گفت؛ اولا: انبیاء و اوصیاى الهی از مقامات شامخهى روحانى و تکوینى در جهان هستى برخوردارند. طینت ابدان و خلقت ارواح آنان با دست قدرت جمال و جلال الهى تخمیر شده و در عالم غیب کسب حقایق اسماء و صفات نمودهاند. در تحت ولایت حق تعالى بوده، همیشه خود را در محضر خداوند مىدانند. این مقام و منزلت انبیا و اوصیا در عالم وجود، سبب عصمت مطلقه و مانع صدور گناه آنان مىشود، هرچند امکان و قدرت و اختیار گناه از آنان سلب نگردیده است.
ثانیاً: بر اساس نظر شیعه که قول حق است، صدور گناه مطلقاً از پیامبران(ع) جایز نیست به دلایل متعدد. از جمله اینکه ارتکاب گناه و خطا در مورد پیامبران(ع) باعث نقض غرض مىشود؛ زیرا با صدور گناه از ایشان، مردم دیگر اطمینانى به آنها پیدا نکرده و از آنها تبعیّت نمىکنند و نقض غرض هم بر پروردگار حکیم قبیح است.
ثالثاً: منشأ عصمت انبیاء(و امامان)، همان علم و شهود تام نسبت به طاعت، گناه، حلال، حرام، زشت، زیبا، پاک و ناپاک مىباشد (عقل نظرى) که آنان را از گناه باز مىدارد(عقل عملى).
رابعاً: حضرت آدم علیه السلام هنگام خوردن از درخت، نبى بود. و طبق نظر شیعه، نبى مطلقا مرتکب گناه نمىشود حتى صغیره؛ از اینرو، نهى را حتماً باید بر نهى ارشادى حمل کنیم و آنچه حضرت آدم مرتکب شد ترک اولى بود که در پیامبران جایز است. منتها به دلیل تقرب آنها به خداوند و مرتبهى معرفتى که به خالق خود دارند، اگر مرتکب ترک اولى شوند دچار مؤاخذهی الهى مىشوند. (بحارالانوار، ج 11، ص 198)